Päällikön kertomaa


Yksikön päällikkö Heli teki vuosia työtä ravintola-alalla.

Perheen perustaminen jälkeen, lasten ollessa pieniä, hän alkoi etsimään työtä, jossa olisi säännöllinen työaika. Heli hakeutui töihin telemarkkinointialan yritykseen, jossa aloitti myyjänä.

"Täysipäiväisenä myyjänä työskentely oli  minulle erittäin hyvä koulu. Melko nopealla aikataululla esimieheni halusi minut myynnin johtotehtäviin, ja esimiehenä olen sitten toiminut vuodesta 2013 asti. Telemarkkinointi vei minut mukanaan, ja koen alan vahvasti omakseni. Edelleenkin pidän erittäin tärkeänä sitä, että työaikani on säännöllinen, ja siten aikaa perheelle jää myös arki-iltoina. Pyhäpäivä- ja viikonloppuvapaista ei enää tarvitse vain haaveilla, vaan se on itsestäänselvyys."

"Työstäni motivoivan tekee työpäivien vaihtelevuus. Tietenkin on tietyt rutiinit, jotka toistuvat päivästä toiseen, kuten koko porukan yhteiset aamupalaverit, raportoinnit ja yleinen työn hallinnointi, mutta silti jokaiseen päivään mahtuu aina myös yllätyksiä, joita ei voi ennakoida. Ja hyvä niin, pidän siitä, että työni on hektistä ja välillä todella impulsiivista. Teemme töitä toimeksiantajillemme, heidän ohjeidensa mukaisesti, ja tämä juuri on yksi syy, jonka vuoksi esimerkiksi kampanjoita koskevat ohjeistukset voivat muuttua hetkenä minä hyvänsä. Minun tehtäväni on sitten nämä asiat viedä käytäntöön ja toteutukseen myyntiryhmälleni."

Heli on työnsä ohella suorittanut Johtamisen Erikoisammattitutkinnon. "Sain opintojen ja tutkinnon kautta valtavan määrän uutta tietoa ja työkaluja, joita voin omassa työssäni hyödyntää". 

Mikä sitten esimiehen työssä on haastavaa? "Tämähän on tuloshakuista työtä, jossa meillä on selkeät tavoitteet sekä henkilö- että ryhmätasolla. Tavoitteen eteen pitää aina tehdä työtä, joskus "työrukkaset kokovartalosukkana". Aina ei ole hyvä myynnin vire, aina ei onnistuta. Myynnille ominaista on aaltoliike. Hyvää ja tuloksekasta myyntipäivää voi aivan hyvin seurata suoranainen mahalasku. Nämä tilanteet ovat tietysti aina haasteita myös minulle, koska vastaan koko ryhmän tuloksesta ja kannattavuudesta. Tärkein tehtäväni on omalla panoksellani olla myyntiryhmän tukena ja läsnä. Korostankin myyjillemme aina sitä, että koskaan ei ole liian aikaista pyytää apua omaan työhönsä. Esimiehenä katson asian siten, että alavireessä olevan myyjän avunpyyntö on nimenomaan osoitus siitä, että hän haluaa onnistua ja pystyä parempaan."

Myyntiryhmästään Heli puhuu varsin lämpimästi. "Meillä on tiivis työyhteisö, jossa jokainen tuntee toisensa. Yhteen hiileen puhaltamisen meininki onkin meidän tärkeimpiä voimavaroja. Myöskin rempseä huumori toimistossamme kukkii, varsinkin perjantai-iltapäivisin", toteaa Heli ja naurahtaa rempseästi. "Vaikka myyjän työ sinänsä on itsenäistä ja yksin tehtävää, on ryhmän tuki erittäin tärkeää. Etenkin uuden työntekjän kohdalla."

Hassuja sattumuksia on vuosien varrella kohdattu moniakin. Helin mieleen päällimmäisenä on jäänyt sähkökatkos, joka kesti useita tunteja. Tilannetajuisena Heli päätti käyttää ajan hyödyllisesti, ja järjestikin ryhmälleen koulutuksen kynttilänvalossa.

"Tämä työ sopii parhaiten henkilölle, joka on perusluonteeltaan päättäväinen ja rohkea. Hiukan ahnekin saisi olla. Vaikka meillä on käytössä työehtosopimuksen mukaiset tuntipalkat, voi jokainen vaikuttaa omaan ansioonsa omalla myynnillään. Keskitasoa paremmat myyjät ovat yleensä henkilöitä, jotka kokevat jokaisen asiakaskontaktinsa eräänlaisena matsina, tilanteena, jonka he haluavat voittaa. Monelle voitto puhelussa tarkoittaa sitä, että puhelun päätteeksi pääsee kirjaamaan tilausta. Voitto sinällään voi olla myös muutakin kuin syntynyt kauppa. Esimerkiksi oman tuloksen parantaminen tai esimerkillisen asiakaskeskustelun aikaansaaminen on myöskin voitto."

Tulevaisuuden suhteen Heli on päättäväinen. Uusia työtapoja, virkistystapahtumia ja arkisia työpäiviä rikkovia ajatuksia on parhaillaan työn alla.

 

 

 

  Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset valmiina palvelukseenne